.måndagen.

Måndag förmiddag kl 11.59. Argh!

Helgen är över, ledigheten är slut och allvaret har börjat igen. Hela veckan skola framför mig.
Men helgen var väldigt trevlig, och jag vill tacka alla människor som var med och bidrog till det! :)

Idag har vi debaterat om feminism. Feminism är ett ämne som frustrerar mig. Jag är absolut ingen anti feminist. Allt ska vara jämställt. Lika arbete ska få lika lön. Man ska dela på arbetet hemma och ingen ska bli kränkt och förtryckt  pga kön.

Jag tycker det här är så självklara saker, så jag vill inte ens kalla mig för feminst. Jag vill bara kalla mig själv för en vanlig människa med synpunkter på naturliga saker.

Såhär funkar det i min drömvärld. Tyvärr funkar samhället inte såhär. Kvinnor tjänar mindre än män, det är kvinnan som tar ut 90% av föräldrarledigheten och de är en stor del av männen som int ens vet hur tvättmaskinen i huset fungerar.

Så en förändring måste ske.

Men vissa överdriver. Att tjejer inte ska få leka med dockor, och du ska inte som tjej vilja stanna hemma istället för att göra karriär. Nej nej, i dagen feminist samhälle så är man förtryckt om man gillar matlagning och småbarn.

Nää, nu tycker jag vi alla tjejer ska bli stolta. Jag vill iaf låta mina barn leka med dockor. Tjejer och killar är olika, jag vill inte vara kille och slakta folk med vapen. Jag är tjej och det är jag stolt över!!!

Kommentarer
Postat av: jonna

oon iha samaa mieltä.. :) ja är tjej!!! sillä siisti..

2006-10-02 @ 20:08:49
Postat av: Esse

Så ska det låta!! stolta ska vi vara och det är vi!! :) puss

2006-10-02 @ 22:06:18
Postat av: Pirre

Jag håller med dej till en viss del. men jag tycker så här. VI ÄR ALLA FEMINISTER till en viss grad. Om man inte vore feminist skulle vi inte ha dessa åsikter om jämställdhet. Visst, det ska vara självklara saker men tyvärr är det inte det och det märks ännu mer här borta i landet i öster. Så så är det enligt mej även om feminister många gånger går till totalt överdrift. Men puss i a f :)

2006-10-07 @ 20:57:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback